puchmaxi.nl menu




© Copyright 2002-2017

Disclaimer

De Puch Maxi 2-Speed:

Veel mensen vinden de Puch Maxi na een tijd maar langzaam optrekken, of verlangen naar een brommer die schakelt. Dan is er een hele goede oplossing voor, een 2-speed versnellingen blok voor je Maxi! Dit blok is officieel bedoeld voor de bergachtige gebieden voor in bv. Oostenrijk, om dat extra beetje power te hebben om vooruit te komen.

Wat is een 2-speed?

Een 2-speed is een origineel Puch blok met een koppeling die je zelf moet bedienen en twee soort “vertandingen” in het blok, 1 vertanding voor het op gang komen en de andere voor de hoge snelheden. En door middel van de koppeling in te knijpen dat je linker remhendel dan is kun je de koppeling bedienen en door het draaien van het handvat kun je hem in de versnelling zetten.

Wat is nou het voordeel?

Een 2-speed blok, heeft twee vertandingen (versnellingen). Dus dit zorgt ervoor dat je zeer snel weg kan rijden en met zeer zware vertandingen kan rijden wat resulteert in hogere snelheden. En door het toeren maken met de koppeling in kun je zeer hard optrekken, zelfs wheelies maken of verder (au).

Wat is nou het nadeel?

Een 2-speed motorblok is over het algemeen wat zwakker dan een automaat blok dus het is wel zo verstandig om het niet te erg op te voeren omdat het anders best snel stuk kan lopen. En een ander probleem is dat de onderdelen redelijk schaars zijn, sommige brommerzaken weten niet eens dat zo’n blok bestaat.

De dingen die je moet veranderen voor een 2-speed blok:

1: Achterrem
2: Luchtfilter
3: Uitlaat
4: Vertanding

1: Achterrem:

Omdat het linker remhendel vervangen wordt door een schakelhandvat ben je je achterrem kwijt. Maar bij de grote brommerzaken kun je een voetrempedaal kopen voor een Puch maxi en daarmee kun je je achterrem bedienen met je linkervoet. Wat ook kan is een 2-speed achterbrug met 2-speed naaf te kopen, stukken duurder terwijl het vrijwel hetzelfde is. Maar hiermee heb je wel gelijk een bevestiging voor de voetrem die anders op het linker voetpedaal moet.

2: Luchtfilter:

Omdat bij een 2-speed blok de cilinder verder naar het midden zit moet je je luchtfilter aan passen. Je kan het spruitstuk van je carburateur inkorten en zo met een flexibel slangetje nog je originele filter gebruiken. Of je kan zoals ik heb gedaan een 90 graden PVC bochtje kopen dat precies op een Bing carburateur past om zo je filter aan te sluiten.

3: Uitlaat:

Omdat de cilinder meer naar het midden zit zul je je uitlaat om moeten lassen, of een plaatje maken zodat de uitlaat een stukje verder van het originele uitlaatophanging kan hangen. Het is aan te raden om een uitlaat te maken/kopen die je aan de rechterkant van de brommer kan bevestigen.

4: Vertanding:

Omdat de vertanding in het blok anders is zul je zwaardere vertanding moeten hebben, te adviseren is een 14 tand voortandwiel te gebruiken en hoogstens een 40 achter. Daarmee kom je in de buurt van de vertanding zodat je goed kan rijden zonder overtoeren.

Hiermee moet je een eind komen met het uitvogelen en het monteren van je 2-speed blok.

Voor meer vragen kun je gaan naar www.puchforum.net

Auteur: Nick Kuijpers
Op dit artikel geldt auteursrecht, niets mag zonder toestemming worden gekopieerd.