puchmaxi.nl menu




© Copyright 2002-2017

Disclaimer

Cilinder demontage

De eerste keer je cilinder demonteren is best spannend, hoe moet je alles doen en in welke volgorde moet alles eraf. Met deze handleiding moet het zeker lukken. Hier vind je alle exploded views die je nodig kan hebben bij het eraf halen van de cilinder.

Uitlaat en carburateur eraf
Als eerste haal je de uitlaat eraf. Er zit aan het frame een moertje, waar je uitlaat me vast zit en bij je cilinder zitten twee moeren. De moeren bij je cilinder zijn makkelijk te verwijderen met een pijpsleutel. Als je na het eraf halen van de uitlaat een andere erop zet dan is het handig om het met deze moeren te doen. Daarna haal je de carburateur los. Eerst de benzineslang eraf (kraantje wel dicht), dan de moeren die het spruitstuk en de cilinder met elkaar verbinden losmaken. Je kan de carburateur aan je gaskabel laten hangen, dit geeft geen problemen, je kan hem er natuurlijk ook afhalen. Als de carburateur aan je gaskabel hangt loopt er wat benzine uit, let hierop. Let ook op de pakkingen, het beste is het als deze worden vervangen als je ze hebt losgemaakt.

(Cilinder)kop eraf
Dan met dopsleutel of pijpsleutel 10mm de moeren aan de voorkant van je kop kruislings los draaien. Dus b.v. moer links-boven kwartslag, dan moer rechts-onder een kwartslag, dan de moer links-onder een kwartslag, en de moer rechts-boven een kwartslag en weer in dezelfde volgorde opnieuw. Als er geen spanning meer staat op de moeren kun je ze los draaien zonder dat kruislings te doen. Nu kun je de cilinderkop eraf halen. Nu haal je het kapje bij je vliegwiel eraf (zit met 2 schroefjes vast) en draai je aan het vliegwiel, totdat de zuiger helemaal onder in je cilinder zit.
Dan trek je heel voorzichtig de cilinder naar voren, terwijl je het vliegwiel vasthoudt. Als je zuiger nog een klein stukje in de cilinder zit pak je de zuiger met twee vingers beet en trek je de cilinder eraf. Leg de zuiger voorzichtig op de carterbouten.
Als je je cilinder al een langere tijd hebt, kun je eventueel nieuwe zuigerveren monteren, neem wel de ouder zuigerveren mee naar de brommerzaak, zodat je de goede meekrijgt, zelfs bij een originele zuiger.

Zuiger eraf
Om je zuiger los te maken moet je de clipjes in de twee ronde rondjes aan de zijkant van je zuiger verwijderen. Hiertussen zit de pistonpen die de zuiger en de krukas met elkaar verbindt. Daarna pak je een kleine schroevendraaier waarvan de achterkant in dat gaatje past. Zo kan je rustig de pistonpen eruit drukken. Houdt de zuiger heel goed vast als je dit doet. Als er een naaldlager om je pistonpen zit, moet heel voorzichtig zijn, deze lager kan snel kapot en houdt absoluut niet van zand en modder. Vergeet het lager niet terug te zetten.

Nu moet alles er weer op.
Koop eerst een setje met nieuwe pakkingen (kop-, voet-, uitlaat- en carburateurpakking). Let erop bij de pakkingen dat ze goed op maat zijn en bijsnijden is dan de enige keuze. Zorg ervoor dat alles goed schoon, misschien alles even naspoelen met benzine met wat olie.
Zet de zuiger er als eerste op (logisch). Zet de naaldlager terug op zijn plek. Pak nu de zuiger en houdt deze over het einde van de drijfstang heen (waar naaldlager in zit) en druk de pistonpen door de gaten van de zuiger op z’n plek. Het pijltje voor op de zuiger moet naar beneden wijzen. Zet nu de veertjes weer op hun plek, zodat de pistonpen blijft zitten waar die zit. Het slimste is het om voor deze veertjes altijd nieuwe te gebruiken. Smeer nu de zuiger in met 2-taktolie en zet de zuigerveren op de goede plek zodat ze helemaal in hun gleuf vallen. Pak de voetpakking en smeer hem in met een beetje 2-taktolie of kogellagervet. Schuif hem op zijn plek (wel oude pakking weghalen). Pak de cilinder schuif hem op de draadeinden die uit je carter komen. Als de cilinder bij de zuiger komt moet je de zuiger stevig vastpakken op de plek van de zuigerveren zodat de veren helemaal in de gleuven vallen. Nu druk je de cilinder over de zuiger. Je moet de zuiger pakken op de plek waar de spoelpoorten van de cilinder beginnen. Schuif de cilinder helemaal door en check of de zuiger kan bewegen door aan het vliegwiel te draaien en de cilinder vast te houden. Pak een nieuwe koppakking en schuif die op de draadeinden. Nu moet de kop erop. Zet hem erop en druk hem tegen de pakking. Nu pak je de ringetjes en de moertjes. De zet je er eerst allemaal op. Dan pak je een pijpsleutel of dop zonder ratel. Nu draai je de moeren losjes tegen de kop aan, maar wel dat ze vastzitten. Nu draai je de moeren kruislings aan. Om en om een kwartslag aandraaien tot de goed vast zitten, maar niet overdreven straks (niet al je kracht zetten, maar wel minimaal 50%). Zet de carburateur en de uitlaat er weer op en let op de bougie, zit die erin, of zit de bougie aangesloten. Je zou de bougie ook gelijk kunnen vervangen als deze er niet goed uitziet. Sluit alles aan, zodat je Puch Maxi het zou moeten doen. Draai even aan je vliegwiel om te voelen of de zuiger nog vrij kan bewegen en als dat kan, starten maar. Heb je minder compressie dan eerst, draai de kop dan wat strakker. Heb je een nieuwe cilinder, rij hem dan wel in, lees hier meer over inrijden.

Auteur: Ricardo
Op dit artikel geldt auteursrecht, niets mag zonder toestemming worden gekopieerd.