| 
puchmaxi.nl menu
 
 
 
  
  
 
  
    © Copyright 2002-2023 
Disclaimer
  | 
    Het tunen van de originele cilinder 
Met de hieronder beschreven methode haal je echt het uiterste uit je originele 
  cilinder, het is dan ook niet aan te raden om verder te gaan dan de aangegeven 
  maten. 
   
  Als eerste moet je de cilinderkop vervangen door een hogedrukkop of deze laten 
  afdraaien tot een hogedrukkop. Een hogedrukkop is een cilinderkop die ervoor 
  zorgt dat er een hogere druk ontstaat op het moment van de ontbranding van de 
  benzine, wat ervoor zorgt dat de slag van de zuiger sterker is. Een hogedrukkop 
  is zeer aan te raden, zelfs als je geen zin/tijd hebt om je cilinder te tunen 
  is het slim er een aan te schaffen. Het scheelt zeker in trekkracht en je topsnelheid 
  zal 5-10% hoger liggen. 
   
  Nu is de cilinder aan de beurt. Zoals ik al eerder zei moet je je echt strikt 
  aan deze maten houden als je alles uit je cilinder wil halen wat erin zit. Het 
  zal zeker niet makkelijk zijn om deze maten te bereiken, want er moet sowieso 
  veel tijd in worden gestoken en er moet met veel precisie worden gewerkt. Je 
  kan natuurlijk ook binnen deze maten blijven en dan haal je ook zeker meer uit 
  je cilinder als dat je eerst deed. 
  Je moet je inlaatpoort 60% van de breedte van de boring maken (38X0,60=22,8mm). 
  De totale oppervlakte van de inlaat behoort 10-15% groter te zijn dan de gebruikte 
  carburateur. Omdat dit lastig te berekenen is vanwege het niet rond zijn van 
  je inlaat kun je ook de inlaathoogte een hoogte geven van 110% (carburateurmaatX1,1=inlaathoogte). 
  Bij de uitlaat ligt dit anders: op het openingstijdstip zal de uitlaatpoort 
  een breedte hebben van 63% van de boring (38X0,63=23,94mm). Op het Onderste 
  Dode Punt (ODP, op dit punt is je zuiger op het laagste punt in cilinder) moet 
  de uitlaatpoort een breedte hebben van 56% van de boring (38X0,56=21,28mm). 
  De uitlaatpoort krijgt deze vorm omdat de werveling in de cilinder dan beter 
  is. Anders gaat een groot gedeelte van het vermogen dat je wilt behalen verloren 
  in de uitlaatpoort, dit geldt vooral in de lage toeren, wat nog wel eens problemen 
  geeft bij de Puch Maxi. Dit laatste is ook te verhelpen door je koppeling te 
  tunen (zie “koppeling tuning”). 
  De spoelpoorten horen een hoogte hebben van 50% van de boring (38X0,5=19mm), 
  hier gaat het om de afmetingen van de spoelpoorten en niet de timing.  
  De inlaatperiode moet met 2,29mm verlengd worden (er kan dan sneller benzine 
  de cilinder in, wat zorgt voor meer toeren). Dit kan worden bereikt door de 
  inlaatpoort richting het blok 2,29mm weg te frezen, maar je kan ook de bovenste 
  zuigerflap 2,29mm korter maken. De laatste optie heeft de voorkeur, want dan 
  wordt je zuiger direct lichter. Je moet ook de inhammen van de zuiger vergroten: 
    
De afstand vanaf het ODP van de zuiger tot aan de rand van de uitlaatpoort 
  dient 1,75mm te zijn. 
  De spoelpoorten dienen 0,9mm na de helft van de uitlaatpoort te openen. 
Ik hoop dat jullie wat kunnen met deze gegevens. Voor beschadigingen aan de 
  cilinder op bekeuringen ten gevolge van deze informatie ben ik niet aansprakelijk. 
  De tunen van je cilinder is geheel op eigen risico. 
   
  Heb je nog vragen dan kun je me altijd mailen via contact. 
Auteur: Ricardo 
            Op dit artikel geldt auteursrecht, niets mag zonder toestemming worden gekopieerd.
  |