puchmaxi.nl menu




© Copyright 2002-2023

Disclaimer

Het tunen van de originele cilinder

Met de hieronder beschreven methode haal je echt het uiterste uit je originele cilinder, het is dan ook niet aan te raden om verder te gaan dan de aangegeven maten.

Als eerste moet je de cilinderkop vervangen door een hogedrukkop of deze laten afdraaien tot een hogedrukkop. Een hogedrukkop is een cilinderkop die ervoor zorgt dat er een hogere druk ontstaat op het moment van de ontbranding van de benzine, wat ervoor zorgt dat de slag van de zuiger sterker is. Een hogedrukkop is zeer aan te raden, zelfs als je geen zin/tijd hebt om je cilinder te tunen is het slim er een aan te schaffen. Het scheelt zeker in trekkracht en je topsnelheid zal 5-10% hoger liggen.

Nu is de cilinder aan de beurt. Zoals ik al eerder zei moet je je echt strikt aan deze maten houden als je alles uit je cilinder wil halen wat erin zit. Het zal zeker niet makkelijk zijn om deze maten te bereiken, want er moet sowieso veel tijd in worden gestoken en er moet met veel precisie worden gewerkt. Je kan natuurlijk ook binnen deze maten blijven en dan haal je ook zeker meer uit je cilinder als dat je eerst deed.
Je moet je inlaatpoort 60% van de breedte van de boring maken (38X0,60=22,8mm). De totale oppervlakte van de inlaat behoort 10-15% groter te zijn dan de gebruikte carburateur. Omdat dit lastig te berekenen is vanwege het niet rond zijn van je inlaat kun je ook de inlaathoogte een hoogte geven van 110% (carburateurmaatX1,1=inlaathoogte).
Bij de uitlaat ligt dit anders: op het openingstijdstip zal de uitlaatpoort een breedte hebben van 63% van de boring (38X0,63=23,94mm). Op het Onderste Dode Punt (ODP, op dit punt is je zuiger op het laagste punt in cilinder) moet de uitlaatpoort een breedte hebben van 56% van de boring (38X0,56=21,28mm). De uitlaatpoort krijgt deze vorm omdat de werveling in de cilinder dan beter is. Anders gaat een groot gedeelte van het vermogen dat je wilt behalen verloren in de uitlaatpoort, dit geldt vooral in de lage toeren, wat nog wel eens problemen geeft bij de Puch Maxi. Dit laatste is ook te verhelpen door je koppeling te tunen (zie “koppeling tuning”).
De spoelpoorten horen een hoogte hebben van 50% van de boring (38X0,5=19mm), hier gaat het om de afmetingen van de spoelpoorten en niet de timing.
De inlaatperiode moet met 2,29mm verlengd worden (er kan dan sneller benzine de cilinder in, wat zorgt voor meer toeren). Dit kan worden bereikt door de inlaatpoort richting het blok 2,29mm weg te frezen, maar je kan ook de bovenste zuigerflap 2,29mm korter maken. De laatste optie heeft de voorkeur, want dan wordt je zuiger direct lichter. Je moet ook de inhammen van de zuiger vergroten:

De afstand vanaf het ODP van de zuiger tot aan de rand van de uitlaatpoort dient 1,75mm te zijn.
De spoelpoorten dienen 0,9mm na de helft van de uitlaatpoort te openen.

Ik hoop dat jullie wat kunnen met deze gegevens. Voor beschadigingen aan de cilinder op bekeuringen ten gevolge van deze informatie ben ik niet aansprakelijk. De tunen van je cilinder is geheel op eigen risico.

Heb je nog vragen dan kun je me altijd mailen via contact.

Auteur: Ricardo
Op dit artikel geldt auteursrecht, niets mag zonder toestemming worden gekopieerd.