puchmaxi.nl menu




© Copyright 2002-2017

Disclaimer

Cilindertuning voor standaard cilinders

Om wat meer vermogen uit je standaard cilinder kun je hem tunen. Hiermee pas je de 'gaten' in de cilinder aan. Je maakt ze groter en 'verschuift' ze. Het doen 'verschuiven' van de poorten noem je het aanpassen van de cilindertiming. Door de cilindertiming aan te passen, win je toeren en vermogen (als je het goed doet.

De maten hieronder zijn een goede leidraad voor het tunen van je eerste cilindertje:
De uitlaatpoort; de afstand van de uitlaatpoort tot aan de rand van de cilinder (waar je cilinderkop zit) moet 31mm zijn. En de poort moet 4mm breder worden, 2mm aan elke kant.
De inlaatpoort; je moet de inlaatpoort 4mm breder maken, dus naar elke kant 2 milimeter.
De zuiger kort je aan 1 kant 2mm in, deze kant moet naar de inlaat toe zitten.




Alles wat rood is moet weg.
Aan de zuiger worden natuurlijk ook wat aanpassingen gedaan. De bovenste zuigerflap (dus waar je benzine in komt) moet worden ingekort, maar dan alleen op de breedte van de inlaat. De flap moet 2 mm worden ingekort. De inhammen in de zuiger moeten groter gemaakt worden:

Voor meer toeren (dus meer snelheid) kun je 1 zuigerveer monteren, voor meer kompressie (dus meer trekkracht) moet je er 2 monteren. Dit geldt tot op zeker hoogte, waarschijnlijk zul je het niet eens merken.

Met deze cilinder, een 15mm carburateur en een snelle uitlaat is de 70 km/h goed te halen, maar dan trekt je puch niet echt hard op. Wil je wat harder optrekken, dan zul je je meer moeten verdiepen in tunen of een 70cc cilinder kopen.

Auteur: Ricardo
Op dit artikel geldt auteursrecht, niets mag zonder toestemming worden gekopieerd.