puchmaxi.nl menu




© Copyright 2002-2017

Disclaimer

Het inrijden van je nieuwe cilinder.

Als je een nieuwe cilinder hebt gekocht moet je deze goed inrijden, anders heb je niet lang plezier van je cilinder en haal je niet het optimale eruit. Er is ook een verschil tussen het inrijden van een getunede cilinder of een standaard cilinder.
Na het installeren van de nieuwe cilinder doe je een scheutje extra olie in de tank (of je mengt twee liter benzine met de verhouding 1:25 en deze doe je in de tank die dan wel leeg moet zijn).
Deze methode geldt voor een clinder van gietijzeren cilinder. Daarna laat je het blok warmlopen voor 1 minuut en dan ga je twee kilometer rijden. Hierna laat je het blok 5 minuten afkoelen en ga je 20 kilometer rijden met gevarieerd gas. In die 20 kilometer ga je twee keer voluit, maar niet langer dan 10 seconden. Dan je laat het blok 15 minuten afkoelen. Als dat is gebeurd ga je anderhalf uur rijden met gevarieerd gas en je trekt het blok drie keer voluit voor 15 seconden, niet vaker en niet langer.
Dit is de beginperiode van het inrijden. Hierna laat je het blok echt goed afkoelen (een nacht). Nu begint het echte inrijden. Je rijdt voor zo'n 300 kilometer redelijk rustig niet te vaak voluit trekken en na een bocht niet voluit opgtrekken, maar het blok rustig op toeren laten komen. Als je het blok opentrekt moet het goed warm, dus na een kilometer of vijf.

Voor een aluminium cilinder met een nikasil wand gelden anderen regels. Je hoeft geen 300 km maar 75-100 km rustig aan te doen. Na die 75-100 km laat je het blok eerst warmlopen voordat je flink gas geeft. Na 300km hoef je het blok niet meer perse warm te laten lopen, dan kan je gelijk gassen, maar het is beter om je blok altijd warm te laten lopen.

Auteur: Ricardo
Op dit artikel geldt auteursrecht, niets mag zonder toestemming worden gekopieerd.