puchmaxi.nl menu
© Copyright 2002-2023
Disclaimer
|
Het maken van een membraan op je Puch Maxi carters.
Goed, omdat er genoeg mensen zijn die dit willen maken, hier een stukje erover.
Wat hebben we nodig:
Een slijptol + doorslijpschijf
Een dremel met hardmetaalvreesje.
Een boormachine + boor 5+6
Handschoenen
Veiligheidsbril
Figuurzaag met ijzerzaagjes
Metalen plaatjes of messen om te kunne boetseren
Een schoteltje lauw water
Een 4kleps membraam van Malossie (voor op de Polini cilinder) of een DR-kit van peugeot (voor 36€ te koop op 50cc.nl)
Een stel goeie carters
En de gouden tip: Bizon permanent repair 'universal'. Oftewel een 2 componenten expoxystick. Gewoon te koop bij de Praxis voor 5€
Goed, om te beginnen hebben we dus 2 goede carters nodig. Deze dienen eerst aangevallen te worden met de slijptol, om het gebied boven de krukas op het bovenste carterdeel vrij te maken. Slijp dus alle overbodige uitstekende hoeken weg. tot je ongeveer dit resultaat hebt:
Vervolgens moeten we gaan bepalen waar we het gat gaan maken waar je het huis van het membraam op monteert. Hierbij moet je rekening houden met de bevestiging van je blok, oftwel het hele goedje moet na montage nog wel tussen je frame en blok passen. Verder moeten we gaan kijken waar het gat ongeveer moet komen: wil je het een beetje naar voren toe hebben, richting cilinder? Of toch meer naar achteren? Na wat overleg met vriendne heb ik gekozen om het gat zo ver mogelijk naar achter te zetten. Oftewel; het gat boven het bigendlager (tussen krukaswangen) te plaatsen wanneer je zuiger in ODP (onderste dode punt) staat. Mijn theorie hierachter is dat wanner de zuiger achterin staat en weer terug gaat richting verbrandingskamer dán het carter opnieuw gevuld dient te worden met nieuw mengsel. Zo gaat het in praktijk bij een orginele setup ook, dus laten we deze cyclus niet verstoren.
We weten nu waar het gat moet komen, en kunnen het gaan aftekenen (aan de onderkant van het carter). Hou daarbij het gat van je membraamhuis aan! Maak het niet groter want dan wordt het voor je cilinder alleen maar lastiger om het carter te kunnen vullen met nieuw mengsel omdat de druk afneemt.
Nu we weten waar het gat dient te komen gaan we eerst het vulstuk tussen het membraamhuis en het ronde gedeelte van het carter maken. Nu komt de expoxy stick aan bod. wat we eerst gaan doen is bekijken hoe groot de vulplaat moet worden. Dus we pakken het membraamhuis erbij en meten op hoe groot het aansluitgedeelte van het membraamhuis is, en dus hoe groot de vulplaat moet worden. Tevens moeten we bekijken hoe hoog de vulplaat moet worden om ervoor te zorgen dat de membraamkleppen de krukaswangen niet raken. Goed, nu we de maten van het vulstuk weten kunnen we de epoxy aan gaan brengen. Eerst nog even het carter een beetje opruwen en natuurlijk even ontvetten.
Tip: zorg dat je een schaaltje lauw water bij de hand hebt. Want dit spul kun je net als bij kleien heerlijk glad krijgen door met wat water op je vinger het glad te strijken.
Doe nu eerst even handschoenen aan, snij een stuk van de expoxystick af en start met kneden. Klei het daarna gewoon op het carter en boetseer met wat handige voorwerpen (messen, metalen plaatjes oid) een blok die in oppervlakte overeen komt met het aansluitgedeelte van het membraamhuis, en die hoog genoeg is om de membraamkleppen de krukaswangen nét niet te laten raken(wat je dus laagje voor laagje kan doen). Druk nadat je de laatste laag erop doet even je membraamhuis (dat je vantevoren heel even nat hebt gemaakt) zachtjes bovenop het vulblokje, en 'teken' zo af waar het gat moet komen waar de membraamkleppen in moeten gaan vallen.
Laat het geheel een dag of 2 goed uitharden op kamertemperatuur.
Vervolgens gaan we het middelste materiaal van de vulplaat dat je aangegeven hebt door bij de laatse laag het membraamhuis even op het vulblokje te drukken weghalen. Ik heb dit gedaan door te beginnen met het boren van een klein gaatje in het midden. En vervolgens de rest weg te zagen met en figuurzaag + metaalzaagje. Vervolgens even afwerken met wat handvijlen, of als je sneller wilt werken met een dremel.
Het ziet er nu dan ongeveer zo uit:
Nu dit gelukt is moeten we nog een manier gaan zoeken om het membraamgebeuren te kunnen monteren op de vulplaat. Aangezien de epoxy redelijk zacht is kan je er geen schroefdraad in tappen. Dus ik heb gekozen om er tapeindjes in te maken. Gewoon een kwestie van gaatjes boren, alles goed ontvetten en de tapeindjes met dezelfde geknede epoxystick monteren.
Zo dus:
Vervolgens moertjes zoeken die op de taneindjes passen. Ik heb deze een stukje ingezaagd zodat ik deze vast kon zetten met een schroevendraaiertje. We kunnen het huis nu dus monteren om te kijken of alles past.
Daarna de rest van het membraamgebeuren gaan monteren.
Natuurlijk nog even een pakking knippen.
Daarna alles netjes in elkaar schroeven, en het eindresultaat is bereikt.
Als laatste nog de inlaatpoort van je cilinder afdekken met een metalen plaatje en je testrit kan beginnen.
Auteur: Ricardo
Op dit artikel geldt auteursrecht, niets mag zonder toestemming worden gekopieerd. |