puchmaxi.nl menu




© Copyright 2002-2017

Disclaimer

Puch Maxi N Chopper

Lees hier alles over de restauratie van een originele Maxi N Chopper. Eerst even wat over het model zelf;

De Maxi N Chopper is een origineel Maxi N model, wat nooit in Nederland is uitgebracht. Het model is alleen in Duitsland en Oostenrijk uitgebracht. Ook zijn er niet schrikbarend veel op de markt gekomen. Het model is naar schatting hooguit een paar maanden geproduceerd,  waarschijnlijk enkel in het jaar 1984. Ze zijn dus erg zeldzaam, en er zijn moeilijk onderdelen voor te krijgen. Het frame is een normaal N frame, de verschillen met een gewone Maxi N zitten hem in de voorvork, voorspatbord, het voorwiel, het stuur, en de bestickering. Tot zover de informatie over het model Maxi N Chopper.

De restauratie van mijn Maxi N Chopper

Ik heb medio Maart 2006 een Maxi N gekocht, dit was origineel een Maxi N Economy. Ik heb deze toen naar eigen wens opgeknapt, maar
werd na verloop van tijd steeds minder tevreden met het resultaat. Ik heb toen besloten de Puch weer origineel te maken, dat zou betekenen dat ik hem weer zou restaureren tot een originele Maxi N Economy. Nu is het zo, dat dit model Maxi N mij niet erg trok. Het is een saai, grijs, en niet echt blits model. Ik liep al een tijdje met het idee om hem te restaureren tot een Maxi N Chopper, zo gezegd, zo gedaan. In Augustus ben ik begonnen met de restauratie. De meeste onderdelen zijn al aanwezig, maar ik heb nog een aantal spullen nodig. Zie hieronder de vooruitgang van het project.

Zo zal hij uiteindelijk moeten worden;


12-03-2016
Motorblok eronder, en de originele bagagedrager gemonteerd

Vandaag na een lange periode eindelijk verder gegaan met opbouwen. Het reeds gereviseerde motorblok is gemonteerd, een nieuwe originele middenstandaard, de originele bagagedrager is er nu ook opgezet(vorige was imitatie, zie de foto). Ook ben ik het remanker strak aan het maken, en is het originele typeplaatje weer op het frame bevestigd. Ook heb ik het zadel gemonteerd. Een net gebruikt exemplaar. Langzaam begint het ergens op te lijken.


10-04-2013
Begonnen met de opbouw

Afgelopen weekend een begin gemaakt aan de opbouw, het spatbord en de bagagedrager gemonteerd, ook heb ik een origineel aluminium blokje besteld voor tussen het frame bij de zadelpen, en heb ik een vrijwel hagelnieuwe originele uitlaat aangeschaft. De bagagedrager op de foto is een imitatie, deze zit er tijdelijk op, en zal later vervangen worden door een originele verchroomde. Hier wat foto's:


27-03-2013
Originele achterwiel opgeknapt, en nieuwe originele chopper stickers gevonden.

Ik ben weer verder gegaan met de restauratie, nu dat de Honda SS50 af is, heb ik weer tijd, dus gaan we deze prachtbrommer weer in originele glorie herstellen. Afgelopen week ben ik begonnen met het netjes maken van het originele achterwiel. Dit wiel had ik al een tijd op de plank liggen, bestemd voor deze brommer. Echter zat het vol roest en aanslag, en dat kan natuurlijk niet. Zo gezegd zo gedaan, helemaal ontroest, een nieuw chroom tandwiel, nieuwe lagers, en nieuwe wielmoeren(nog niet op de foto). Ook heb ik een nette(lees; bijna nieuwe) originele Semperit band op de kop getikt, en gemonteerd. Zelfs de binnenband is een originele band van hetzelfde merk.

Tevens heb ik via een kennis van het forum originele "Chopper" stickers voor op de zijschermen weten te bemachtigen. Ik was al in onderhandeling met een bevriende drukker, om replica's te maken, maar toen dit aanbod voorbij kwam, kon ik het natuurlijk niet laten liggen.

Ik ben nu aan het uitzoeken welke onderdelen ik nog moet hebben, en wat ik al heb liggen, dit omdat de restauratie zo'n 3 jaar stil heeft gelegen. De volgende stap is het naar de verchromer brengen van oa; de voorvork, het voorwiel, de bagagedrager, en het stuur. Zie hieronder de foto's;



06-07-2012
Frame in de lak, stickers geplakt.

Het frame is gespoten, en de stickers zijn geplakt! Weer wat verder dus. Binnenkort de spullen naar de verchromer brengen om verchroomd te worden.

Hier de brommer zoals ik hem had opgeknapt;