puchmaxi.nl menu
© Copyright 2002-2023
Disclaimer
|
Ontsteking afstellen van de Puch Maxi
De meeste zien dit als het ingewikkeldste onderdeel van de Puch Maxi; de ontsteking.
De ontsteking afstellen is echter niet zo moeilijk. Het kost wel even wat tijd
en misschien geld (als je onderdelen moet vervangen), maar het is zeker de moeite
waard om er wat tijd in te stoppen, want de meeste Puch Maxi’s lopen slecht
vanwege een ontsteking die niet goed functioneert, of die niet goed op tijd staat.
Benodigdheden:
· Bougiesleutel
· Voelermaatje
· Schroevendraaier
· Schuifmaat
Als eerste haal je de bougie uit de cilinder met de bougiesleutel en verwijder
je het vliegwieldeksel. Dit deksel bevindt zich aan de linkerkant van je Puch
Maxi als je erop zit. Het is een chromen deksel met een kunststof Puch Maxi plaatje
in het midden. De deksel zit met twee schroefjes vast, één linksonder
en één rechtsboven. Deze schroefjes draai je los. Hieronder zit
het vliegwiel waarin zich de ontsteking bevindt. In het vliegwiel zitten drie,
soort ovale, gaten. Als je door deze gaten kijkt zie je drie schroeven zitten.
Deze houden de grondplaat op z’n plaats. De schroeven zitten aan de rand
van de grondplaat. Met de grondplaat kun je het tijdstip van de ontsteking instellen.
Dit komt straks aan bod.
Eerst is de bougie aan de beurt. Als je een tijd geen nieuwe bougie hebt gekocht
is het aan te raden eerst een nieuwe te kopen. Welke warmtegraad je bougie moet
hebben hangt af van de temperatuur die je cilinder bereikt (dus hoeveel toeren
deze maakt):
Cilinder |
Warmtegraad bougie |
Standaard 50cc |
5 |
Snelle 50cc |
6-7 |
Standaard 70cc |
7-8 |
Snelle 70cc of meer |
8-9 |
Veel mensen denken dat als ze een nieuwe bougie halen, bijvoorbeeld een NGK
of Champion, dat de bougie al klaar is voor gebruik. Vaak is dit echter niet
het geval, de afstand tussen de elektroden is vaak niet goed. Deze afstand moet
0,45 mm zijn. Dit is te meten met een voelermaat. Een voelermaat is een stukje
gereedschap dat bestaat uit meerdere plaatjes metaal die aan elkaar geklonken
zijn. De plaatjes hebben verschillen diktes. Meestal zijn het plaatjes van 0,4
– 0,3 – 0,2 – 0,1 – 0,08 – 0,05 – 0,04mm.
Door deze op elkaar te leggen kun je de goed maat bepalen tussen de elektroden
van de bougie. Een voelermaat is bij de meeste bouwmarkten te halen.
Draai na het stellen van de bougie deze nog niet terug in het blok, want je
moet er nog bij kunnen met een schuifmaat.Daarna zijn de contactpunten aan de
beurt. Deze bevinden zich aan de linkerkant in het vliegwiel en zit op de grondplaat
gemonteerd.
Dit zie je als je in de linkerkant van het vliegwiel kijkt:
Met de bevestingsbout (3.) kun je stellen hoever de contactpunten opengaan.
Hoever de contactpunten opengaan is heel belangrijk voor een goede vonk.
Nu gaan we de contactpunten goed stellen. Je pakt de voelermaat en je draait
aan het vliegwiel. Op het moment dat de contactpunten het verste open staan
meet je met je voelermaat of de afstand tussen de contactpunten 0,35mm is. Is
dit niet het geval dan moet dit goed worden gezet. Hiermee is aardig wat trekkracht
te winnen.
Nu draai je eerst een halve slag aan je vliegwiel zodat je contactpunten weer
dicht zitten. Je draait de bevestigingsbout los, zo dat hij nog net klemt. Daarna
zet je in de inkepingen een schroevendraaier en kun je contactpunten stellen
door de schroevendraaier voorzichtig te draaien. Draai je de schroevendraaier
rechtsom dan zet je de contactpunten verder open. Linksom dus verder dicht.
Als je de contactpunten gesteld hebt, draai je de bevestigingsbout weer vast
en controleer je op de afstand nu wel 0,35mm is. Is dit niet het geval dan herhaal
je procedure. Het is meestal een zaak van proberen.
Dan is nu het tijdstip van ontsteken aan de beurt. Dit kun je, zoals ik al
eerder zei, regelen met je grondplaat. Met de schuifmaat kun je kijken of
je ontsteking op tijd staat. Dit doe je zo:
Je schuift de schuifmaat open en stopt de pen van de schuifmaat
in het bougiegat. Zoals op deze foto's:
De schuifmaat druk je tegen de cilinder
aan, zo dat de schuifmaat niet verder kan en de pin die uit de schuifmaat
komt, in de cilinder zit. Nu draai je twee keer rechtsom aan het vliegwiel.
Dan heb je met je schuifmaat het bovenste dode punt opgemeten ten opzichte
van de cilinderkop. Stel dat je hier een waarde van 30mm vindt. Je haalt
de schuifmaat uit de cilinder en schuift deze naar het schema in millimeters
weer terug. Bij een standaard 50cc moet je dan een waarde van 0.8 tot 1.0mm
aanhouden.
Dan schuif je de schuifmaat 0.8-1.0mm verder open. Dus zodat de schuifmaat 30.8
of 31.0 mm open staat.
Cilinder |
Milimeters voorontsteking |
Standaard 50cc |
0,8-1,0 |
Snelle 50cc |
1,0-1,2 |
Standaard 70cc |
1,2-1,4 |
Snelle 70cc of hoger |
1,4-maximaal |
Dan draai je aan het vliegwiel zodat de zuiger om het ODP zit en dan steek je
de schuifmaat weer in de cilinder. Hierna ga je voorzichtig draaien aan het vliegwiel
totdat de zuiger tegen de schuifmaat aantikt (die je in het bougat hebt gestopt).
Op het moment dat je zuiger de schuifmaat raakt, moeten je contactpunten openen.
Dan heb je namelijk 0.8mm voorontsteking.
Door de schroeven van de grondplaat iets losser te draaien is de grondplaat draaibaar.
Moet de ontsteking vroeger (dus meer voorontsteking) dan draai je de grondplaat
linksom, moet de ontsteking later dan draai je de grondplaat rechtsom. Staat
de ontsteking op tijd, dan draai je de grondplaat weer vast. Hierna controleer
of de ontsteking nog op tijd staat. Zoniet dan herhaal je de procedure met het
draaien van de grondplaat.
Misschien heb je na het lezen van deze tekst het idee dat het je nooit lukt om
je ontsteking goed te krijgen, maar dat valt wel mee, het lijkt moeilijker dan
het is, het is een kwestie van uitproberen.
Als je alles hebt gedaan wat ik hierboven beschreven hebt zet je het vliegwieldeksel
weer op zijn plaats (want er kan water in komen als je de deksel er niet op doet
en dan kan het zijn dat je Puch Maxi ermee stopt of dat je hem niet meer gestart
krijgt) en draai je de bougie terug in de cilinder, bougiedop erop en rijden maar…
Auteur: Niels
Op dit artikel geldt auteursrecht, niets mag zonder toestemming worden gekopieerd. |