puchmaxi.nl menu




© Copyright 2002-2017

Disclaimer

Het Powerfilter

Veel beginnende Puch-sleutelaars horen de term Powerfilter. Rond dit type luchtfilter hangt het idee, dat je er meer 'Power' van krijgt. Helaas valt dit vies tegen.



Een standaard luchtfilter van de Puch Maxi behoort niet tot de goede filters. Het is een kunststof behuizing, met daarin een aantal lagen stalen gaas en met een slang wordt er lucht uit het frame van je Puch Maxi gezogen. Samen met deze slang is dit luchtfilter een prima luchtvoorziening voor je Puch Maxi blok. Helaas zorgt een origineel filter niet voor een goede luchtstroom de carburateur in. Daarom is het Powerfilter ontworpen. Deze laat meer lucht de carburateur in, monteer je nu een grotere sproeier, dan komt er meer mengsel in de cilinder, waardoor je iets vermogen wint. Helaas is deze vermogenswinst bijna niet te merken. Daarbij komt een groot nadeel aan deze filters. Zodra het regent wordt er water opgezogen door het filter en slaat je motorblok uit. Ook kan er fijn zand worden opgezogen, wat zorgt voor extra slijtage aan het motorblok.
Als je het motorblok van je Maxi hebt opgevoerd of je gaat hem opvoeren, dan heeft het blok meer lucht nodig. Dan is het verstandig om het standaard luchtfilter te vervangen.
Mocht je afstand willen doen van het standaard luchtfilter, dan kun je deze beter vervangen door een Schuimfilter. Een schuimfilter bestaat uit een dikke laag schuim, die de lucht filtert. Deze Schuimfilters moet worden behandelt met luchterfilterolie, deze olie zorgt ervoor dat eventueel aangezogen water wordt tegengehouden. Hierkomt komt het niet in het motorblok. Ik gebruik zelf ook een Schuimfilter en ik kan het aan iedereen aanraden.
Let er wel op als je een Powerfilter of Schuimfilter gebruikt dat het geluid van je Puch Maxi aanzienlijk harder wordt, zeker met de Powerfilters.

Dit is het Schuimfilter wat ik gebruik op mijn Maxi:

Het is een filter van Polini en met een luchtslang van een auto heb ik deze gemonteerd. Door de bocht in de slang, hangt het filter in de rijwind, hierdoor is er altijd voldoende verse lucht beschikbaar.

Auteur: Niels
Op dit artikel geldt auteursrecht, niets mag zonder toestemming worden gekopieerd.