Het reviseren van je Puch Maxi automaat blok
Geen enkele motor heeft het eeuwige leven, ondanks het gebruik van kogellagers
treedt er toch slijtage op. De keerringen gaan ook olie doorlaten na een flink
aantal kilometers en dan zijn dingen waar we als Maxi rijders niet op zitten
te wachten.
Op het moment dat de keerringen gaan lekken en de lagers versleten zijn loopt
het puchblok niet netjes meer. Hij kan gaan haperen, rammelen en olie gaan verbruiken
(wat te zien is aan een zakkend oliepeil). Verder kan het zijn dat je blok niet
meer stationair loopt en dat je Puch Maxi extra veel benzine verbruikt. Als
dat zo is wordt het tijd om je blok te reviseren. Zie je er tegenop om het te
doen dan kun je het ook laten doen bij de lokale brommerboer.
Als eerste haal je de uitlaat een carburateur van het blok af. Haal ook je
ketting, kabels en de bedrading los. Als je dit hebt gedaan moet de olie uit
het blok worden gehaald. Dit doe je door aan de onderkant de M8 bout uit het
blok te draaien. Houdt wel een bakje eronder als je de moer eruit draait, want
er loopt toch al gauw 250 ml olie uit je blok. Haal nu eerst het vliegwiel en
ontsteking van je blok af. Zo behoud je zeker je ontsteking. Het vliegwiel kun
je eraf halen door met een slagschroevendraaier de moer eraf te halen (door
een dop met maat 14 op de slagschroevendraaier te zetten) en met een vliegwieltrekker
het vliegwiel.
Nu moet het blok onder je Puch Maxi vandaan worden gehaald. Dat doe je door
de drie bouten waarmee het blok in je Puch Maxi hangt los te draaien. Dan zet
je iets van een kratje onder het blok of iemand laat je het blok vasthouden
en je trekt de bouten uit je blok en frame. Nu is het blok los. Nu moet je voor
je verdergaat eerst het blok aan de buitenkant schoonmaken. Dit kun je doen
met de hogedrukspuit en wat schoonmaakmiddel, maar dan moet je het blok wel
gelijk uit elkaar halen en alle onderdelen doormaken en weer invetten met wat
olie. Je kan het ook doen met Valma velgenreiniger of kruipolie (of iets waar
petroleum in zit).
Als je het blok hebt los- en schoongemaakt moet je de cilinder eraf. Hoe dat
moet lees je hier (cilinder demonteren). Na het demonteren van de cilinder moet
de carterdeksel worden verwijderd. Deze haal je eraf door de vier schroeven
los te draaien. Zitten ze erg vast dan gebruik je weer de slagschroevendraaier.
Nu moeten de carterhelften van elkaar. Dit is het meest lastiger karwei. De
schroeven zitten meestal erg vast en een slagschroevendraaier is noodzakelijk
bij het loshalen van deze schroeven. Spuit de schroeven eerst in met kruipolie
en ga even een bakkie koffie drinken oid. Als de schroeven los zijn sla je met
een rubber hamer de carterhelften los. Deze zitten namelijk aan elkaar geplakt
vanwege de vloeibare pakking.
Als je je blok goed wilt reviseren vervang je de volgende onderdelen (het gaat hier om een motorblok met 3 lagers):
- 1x Oliekeerringset Nieuw Model € 4,50
- 1x
Kogellager 6203 C3 Krukas links € 4,50
- 1x
Kogellager 6203 NRC3 + ring Krukas rechts
€ 6,90
- 1x
Kogellager 6203 Z Tandwielas links € 4,90
- 1x Krukas € 43,50 tot € 95,00
Puch Maxi motorblok met 3 lagers
Het is verschillend per blok hoeveel lagers je hebt, het kunnen er 3 of 4 zijn.
Dit is een 3 lagers blok. In het rode cirkeltje zie je een glijlager, hier zit geen kogellager.
Dit is een 4 lagers blok. In het rode cirkeltje zit de vierde kogellager.
Ik ga er nu even van uit dat je het hele blok reviseert, dus lagers, krukas
en de keerringen. Eerst haal je de krukas eruit door hem gewoon op te tillen.
Dan haal je de koppeling los door de grote ring in het koppelingshuis los te
trekken met een punttang. Dan zet je de krukas vast in de bankschroef of workmate
en draai je de moer van de koppeling los. Nu kun je met een koppelingstrekker
de koppeling los halen. Pas op voor losse spietjes die onder de koppeling vandaan
kunnen vallen.
Spietje
Nu kun je het koppelingshuis loshalen door de borgring weg te halen met een
borgringtang. Dan huis eraf schuiven samen met de koperen bus. En haal de laatste
borgring ook weg.
Nu heb je een losse krukas. Deze kun je in de kast leggen en heb je niet meer
nodig. Nu ga je naar de lokale brommerboer of internet en bestel je een krukas
voor je Puch Maxi met bijbehorende lagers en keerringen. Zeg ook of je een blok
hebt met drie of vier lagers, dan weet je brommerboer hoeveel lagers je nodig
hebt. Je kan zelf ook uitzoeken welke lagers je wilt gebruiken. Je kan voor
de krukas C3 lagers gebruiken. C3 lagers hebben iets meer speling en draaien
dus soepeler, bij een flink opgevoerde Puch Maxi kan dit z'n voordeel hebben.
Voor de achterste as pak je een kogellager 6203 Z en eventueel een extra Kogellager
6203 als je een blok hebt met 4 lagers. Je kan ook voor de krukas standaard
lagers nemen, zolang je maar één 6203 lager heb met type aanduiding
NR. NR staat namelijk voor een sluitring die in je carter valt. Nu moet je er
ook weer goed op letten of er geen lager op je krukas moet met een versmalde
binnenring: Kogellager Steyer NM + ring (merk: Steyer is met verkleinde binnenring).
Zoja dan moet je deze bestellen ipv de 6203 NR.
Als alle onderdelen binnen zijn moet je alles weer monteren. Om de lagers
op de krukas te krijgen moet je de krukas een nacht in de vriezer leggen. De
volgende dag kun je met een lange dop uit je doppenset of met een pijpsleutel
de lager op je krukas tikken. Let er wel op dat de dop of pijpsleutel op de
binnenste ring van de lager wordt geplaatst, anders sla je de lager aan gort.
Let er wel op dat je de lager met de ring aan de goede kant doet en dat je eerst
de keerring monteert voordat je de lager erop zet.
Wil je de lagers van de secundaire as halen in je blok dan heb je een poelietrekker
nodig, je kunt het ook door je brommerboer laten doen. Bij deze as kun je op
dezelfde manier de lager erop krijgen. Dus as in de vriezer en de volgende dag
de lager erop tikken met de dop of pijpsleutel.
Als alle onderdelen klaar zijn ze je de koppeling weer aan de krukas met het
koppelingshuis. Als dit is gedaan druk je de krukas en secundaire as weer in
het bovenste carter. Smeer alles goed in met verse carterolie. Kijk nu of alles
soepel draait. Zo ja dan heb je het goed gedaan, zo nee, dan moet je uitzoeken
wat er fout is gegaan. Nu kun je de carterhelften weer op elkaar gaan zetten.
Onvet eerst de randen van de carterhelften goed met thinner. Daarna smeer je
het bovenste carterhelft in met een dunne en gelijkmatige laag vloeibare pakking.
Nu leg je voorzichtig de carters op elkaar. Probeer de carters in een keer goed
op elkaar te leggen.
Carterhelften voorzichtig op elkaar gelegd
Nu kun je de carterhelften weer aan elkaar schroeven. Ik
zou hiervoor inbus of of torxbouten gebruiken, deze kun je goed strak aandraaien
en makkelijk losmaken.
Blok in elkaar, inbusbouten aangedraaid
Als dit klaar is kun je in omgekeerde volgorde het blok weer in elkaar zetten
en weer inbouwen in je Puch Maxi. Het starten van een gereviseerd blok is altijd
spannend. Probeer hem wat rijker af te stellen, maar wel zo dat hij goed start.
Stel de ontsteking ook gelijk goed af als je toch bezig bent met je blok. Als
je er niet uitkomt kun je altijd je vragen stellen op het forum.
Auteur: Ricardo
Op dit artikel geldt auteursrecht, niets mag zonder toestemming worden gekopieerd.
|