De standaard problemen met je Puch Maxi
Slecht starten
Slecht starten heeft vaak te maken met je ontsteking.
Als je brommer slecht start, kan je de ontsteking wat vroeger zetten, dit wil
nog wel eens helpen, klik hier om te zien hoe dat moet.
Het kan ook aan je compressie liggen, als je een hele lage compressie hebt dan
is starten moeilijk.
Dit kan je verhelpen door de volgende dingen te doen:
- cilinderkop afvlakken
- hogedruk cilinderkop kopen
- moeren van de cilinder aandraaien
- nieuwe zuigerveren op de zuiger zetten
- nieuwe koppakking monteren
Een slechte bougie zorgt er ook voor dat je Puch Maxi niet goed zal starten.
Als je wilt zien of je bougie goed vonkt moet je hem uit je cilinder draaien,
terugduwen in de bougiedop, de bougie op je cilinder houden en aan je vliegwiel draaien.
Krijg je een mooie blauwe vonk dan is het in orde, krijg je een bijna onzichtbare
vonk dan moet je de contactpunten afstellen en krijg je dan nog geen goede vonk
moet je een nieuwe bougie kopen.
Het kan ook zijn dat je carburateur slecht staat afgesteld. Lees hier hoe dat
moet.
Slecht optrekken
Bij Maxi's (en andere puch-types) is er een probleem wat iedere Puch-rider
wel wil veranderen. Het blok is er niet op gemaakt om hard op te trekken. Vaak
gaat het blok naar verloopt van tijd nog slechter optrekken. Met de tips die
hieronder staan kun je misschien achterhalen wat het probleem is en het verhelpen:
- heel vaak ligt dit aan de contactpunten (die gaan dan niet ver genoeg open)
of omdat de ontsteking te laat staat. Lees hier hoe je dat moet veranderen.
Je bougie kan ook versleten zijn, of de warmtegraad is niet goed, wat leidt
tot slechte prestaties als je blok warm is.
- het kan ook aan je uitlaat liggen, die zit dan verstopt > ontkolen
- je kan natuurlijk ook de setup van je brommer veranderen
Langzamer rijden
Het kan zijn dat je brommer steeds zachter gaat lopen.
Het kan liggen aan het volgende:
- zuigerveren zijn versleten > zuigerveren vervangen
- onsteking staat niet goed (klik hier om te zien hoe je dat moet afstellen)
- bougie wordt oud > vervangen
- ketting raakt verroest > even smeren
- uitlaat verstopt > ontkolen
Het probleem is dat je vaak niet weet wat er precies aan de hand is. Kijk als
eerste naar de dingen die makkelijk zijn te verhelpen. Kijk als laatste naar
de zuigerveren, als het niet aan de andere dingen ligt dan zijn deze vaak versleten
of de hele cilinder is versleten. Kun je het hiermee niet oplossen, dan kun je het vragen op http://www.puchforum.net
Auteur: Ricardo
Op dit artikel geldt auteursrecht, niets mag zonder toestemming worden gekopieerd. |